27 Mayıs 2023 Cumartesi

Gürcistan, bisikletle dünya turu

Bisikletle çıktığım turda Sarp Sınır Kapısından Gürcistan'a giriş yaptım, Batum'da bir kaç gün kaldıktan sonra Google Map'a "Batum Tiflis" yazdım ve googılın bana önerdiği Batum Tiflis karayolunu kullanarak Tiflis'e kadar geldim. (Bu arada şunu belirtmeden geçmeyeyim, bazen sosyal medyada bisiklet turcularının Gürcistan'da dağlarda, vs görüyoruz, neden böyle maceralara kalkışıyorlar bir türlü anlayamadım, güzel güzel yoldan gitmek varken neden kendilerini dağlara bayırlara vuruyorlar bilmiyorum. Ben otomobillerin kullandığı yollardan geçerek Gürcistan turumu tamamladım.) Amacım Tiflis'ten Kırmızı Köprü (Red Bridge) sınır kapısını kullanarak Azerbaycan'a geçmekti ancak Azerbaycan (anlamakta güçlük çekiyorum) salgın nedeniyle kapattığı sınır kapılarını halen açmamış. Oysa ki Dünya sağlık Örgütü DSÖ covid19 salgınının bittiğini ve önlemlere artık gerek kalmadığını açıklayalı çok oldu.

Batum'dan yola çıktıktan sonra sırasıyla Lançhuti, Zestafoni, Gomi, Gori ve son olarak Tiflis'te konaklayarak Gürcistan'ı baştan başa geçtim. Gürcüler iyi insanlar, büyük şehirlerde Türkçe bilen kişiler oldukça fazla, ama küçük şehirlerde İngilizce veya Türkçe bilen insan bulabilmek zor, tarzanca anlaşmak zorundasınız. Gürcistan'da en çok dikkatimi çeken şey yemek kültürü oldu, Gürcistan mutfağı daha çok börek, pide tarzı şeylerden oluşuyor, bir çorba içeyim deseniz bulamazsınız, tabii ki Batum ve Tiflis'te Türk lokantaları var, Türk lokantalarında her türlü Türk yemeğini bulabilirsiniz, ben Tiflis'te bir sabah kelle paça çorbası bile içtim.

Batum'dan Tiflis'e giderken devlet karayolunu kullandım, yol beni bazen otoyola çıkardı ama otoyol Türkiye'deki gibi değil, bölünmüş yol, iki şerit gidiş, iki şerit geliş ve her iki tarafta da oldukça geniş emniyet şeridi var, ayrıca otoyol girişlerinde gişe yok, yani yol ücretsiz, ayrıca "Bisiklet giremez, yaya giremez" gibi ilkellikler de yok. Bisiklet de giriyor yaya da giriyor. Ayrıca yollarda Türkiye'de olduğu gibi sık sık uzaklık ve yön belirten tabelalar ve sık sık benzinci, dinlenme tesisi vs yok. Hatta bir yerde yol V yapıp ikiye ayrılıyordu, orada bile tabela yoktu. Tabii ki Google map imdada yetişiyor ama onun da yanılma payı olduğunu unutmayınız. Şüphede kaldığınızda birilerini bulup sormakta fayda var.

Sokak köpeklerinden korkanlar için bir uyarı, Gürcistan'da çok sokak köpeği var, üstelik Gürcistan'da bisiklet çok yaygın olmadığından, yani sokak köpekleri çok bisikletli görmediklerinden dolayı olsa gerek bisikletli gördüklerinde hemen havlamaya başlıyorlar. Aslında korkulacak bir durum yok, durup siz de onlara karşı bir hareket yaptığınızda kaçıyorlar, her yerde bu böyledir. Amaçları saldırmak değil korkutmak, siz korkmadığınızı gösterdiğinizde kaçıyorlar. Tıpkı insanlar gibi.

Dikkatimi çeken bir başka şey Gürcü kadınların büyük bir çoğunluğunun giysilerinde siyah rengin hakim olması ve Gürcü erkeklerinin çoğu olmasa bile önemli bir bölümünde sakal olması. Hiç kuşkusuz ki bunlar kültürel özellikler, tıpkı Türklerin büyük çoğunluğunun bıyıklı olması gibi.

Gürcistan Türkiye Cumhuriyeti vatandaşlarına vize uygulamıyor, hatta pasaporta bile gerek olmadan yeni kimlik ile Gürcistan'a giriş yapabiliyorsunuz. Ancak eğer Gürcistan'dan başka bir ülkeye geçiş yapacaksanız pasaportunuz ile girmeniz daha doğru olur. Örnekle anlatmaya çalışayım; T.C. vatandaşları Gürcistan'a da Azerbaycan'a da kimlikle giriş yapabiliyorlar, Türkiye'nin hem Gürcistan ile hem de Azerbaycan ile kimlik ile giriş yapılabilmesi anlaşmaları var ama Gürcistan ile Azerbaycan arasında bu tür bir anlaşma olmadığı için Gürcistan'dan Azerbaycan'a kimlikle giriş yapamıyorsunuz.

Amacım Gürcistan'ı geçtikten sonra Azerbaycan'a geçmek oradan da İran'a geçmek, sonra Pakistan ve Pakistan'dan uçakla Tayland bölgesine geçmekti. Hem Azerbaycan sınır kapısının kapalı olduğunu öğrenmem hem de Tiflis'de bulabildiğim tek bisiklet kutusuna adam inanılmaz bir para isteyince hemen Türkiye üzerinden Tayland uçak bileti araştırmaya başladım. İstanbul aktarmalı Trabzon Bangkok bileti buldum, Lüks Karadeniz otobüs firmasından bir bilet alarak Trabzon'a doğru yola çıktım. Trabzon'da üç gece konakladıktan sonra uçakla İstanbul aktarmalı olarak Bangkok'a ulaştım.

Gürcistan bisiklet turu için yazdığım yazıların linkleri aşağıdadır, ilginizi çeken bölümü okuyabilirsiniz.