27 Mayıs 2023 Cumartesi

Tiflis şehri

  Tiflis şehri Kura nehrinin kenarına kurulmuş tarihi bir şehir. Güzel, temiz, insanlar saygılı, dolayısıyla gönül rahatlığıyla gezilebilecek bir şehir. Şehirde Gürcüler için en önemli şey tabii ki “Mother of Georgia” dedikleri “Kartlis Deda” heykelidir, heykelin bir elinde dostlara sunulmak üzere bir tas şarap, diğer elinde ise düşmanlara karşı kullanılmak üzere bir kılıç vardır. Heykelin olduğu yere teleferik ile çıkmak mümkün, ancak Kura nehri kıyısında bulunan “Sülfür Hamamları”nın olduğu bölgede yukarı doğru çıkan dik yokuşu tırmanmayı göze alırsanız yürüyerek de heykelin olduğu yere çıkabilirsiniz. Rampanın sonunda sizi kale kapısı karşılar, kalenin içinde rahiplerin sürekli olarak İncil okudukları bir şapel var, kaleye girmeyip sol taraftaki demir merdivenlere yönelirseniz o merdivenler sizi “Kartlis Deda” heykeline götürür.

 Sülfür hamamları ise bir kanyon içinden akan kaplıca sularının kapalı mekanlar tarafından hamam olarak kullanılmasıdır. Türkiye’de benzerlerinin pek çok olduğunu sanırım herkes bilir. Ancak bölge seyir açısından hoş bir bölge, ziyaret etmekte fayda var.

 Sülfür hamamlarının olduğu bölgedeki doğal suların aktığı küçük vadide gördüğüm köprülere asma kilit bağlama geleneğini bir çok Avrupa ülkesinden de görmüştüm, demek ki Gürcülerde de bu adet varmış. Sevgililer aşklarını bu kilide sarıp sarmalayıp kilidi bir köprüye asıp kilitliyor ve anahtarı da (Avrupa’da öyle görmüştüm) bir daha bulunmaması için nehrin içine atıyorlardı, yani aşkları sonsuza kadar kilitli kalsın diye, ama burada akan cılız bir su, anahtarı ne yapıyorlar vallahi ben de bilmiyorum.

 Sülfür hamamlarına çok yakın bir köprü üzerinde “Dry Bridge Market” denilen yaşlı Gürcülerin eski bir takım şeyler sattıkları “Bit Pazarı” diyebileceğimiz bir Pazar var, eski şeylere ilgi duyanlar için ilgi çekici olabilir.

Tiflis’in en önemli caddesi “Rustaveli Caddesi”dir, İstanbul’un Beyoğlu (İstiklal Caddesi) gibi bir cadde, bir çok kültürel etkinlik de bu caddede yapılıyor. Ben 10 yıl önce Tiflis’e gittiğinde Sovyetler döneminden kalma harabe binalar ile yeni yapılmış güzel binalar Rustaveli caddesinde yan yana idiler, şimdi o harabe binalar gitmiş hepsinin yerine mimari açıdan geleneksel ama çok güzel, modern ve yeni binalar almış.

 Bir de tabii Fabrika Hostel var, hayatımda gördüğüm en ilginç yapı. Sovyetler döneminde fabrika olarak kullanılan yapı günümüzde hostel olarak kullanılıyor, ben de burada konakladım. Hem uygun hem de temiz, ancak yapı bana çok farklı şeyler çağrıştırdı.





 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Filipinlerde ATM den para çekmek

  Kamboçya'dan Filipinler'e uçakla geçtim, Manila havaalanında indikten sonra bir ATM den kredi kartım ile para çekmeye çalıştım, ad...