28 Haziran 2023 Çarşamba

Tayland, bisiklet günlükleri

 Tayland kültürü bizim kültütümüzden çok farklı bir kültür, insanlar genellikle iyi insanlar, sürekli gülümsüyorlar, kaldığım süre boyunca birbirine bağırıp çağıran negatif insanlar hiç görmedim. Türkiye'de bu tür olaylara çok alışık olduğumuz için böyle sakin insanlardan oluşan bir toplum bizi şaşırtıyor tabii.

Bangkok'dan Pattaya'ya giderken hava çok sıcaktı, bir çok yerde durup yol kenarında yiyecek içecek satılan yerlerden su aldım, iki ayrı yerde satış yapan kadınlar benden para almak istemediler, ama tabii ki ben verdim. Hatta bir tanesi para almamak için o kadar direndi ki, ben bu kadına nasıl bir kıyak yapabilirim acaba diye düşünmeme neden oldu. Kadın, tezgahında midye, küçük istiridye gibi deniz ürünleri satıyordu, ürünler denizden çıktığı gibi satılıyordu, pişirmek falan yok. Kadına google translate ile pişirip satarsan daha iyi kazanırsın gibi bir şeyler yazdım, kadın önce şaşırdı ama sonra ben ona youtubedan midye dolması videosu izletince kızına telefon edip çağırdı, kız lise çağlarında bir kızdı, biraz ingilizce konuşabiliyordu, hem anne hem de kızı midye dolmasının görünüşüne bayıldılar, hemen kendi telefonlarından youtubeda midye dolma tarifi bulup izlemeye başladılar, bu arada da kendi aralarında heyecanlı bir şekilde konuşuyorlardı. Umarım ki bu verrdiğim bilgi bir şekilde işlerine yaramıştır. Bir defasında da bir benzincide durup 7 Eleven mağazasından hem su hem de sandviç alıp karnımı doyurduktan sonra mağaza dışına çıktığımda genç bir delikanlı yanıma yaklaşarak nereye gittiğimi sordu, biraz sohbet ettikten sonra yanımdan uzaklaştı ve biraz sonra elinde tavuklu sandviç ile gelip sandviçi bana verdi, şaşırdım, önce almak istemedim ama iltifatlar ederek babasıyla birlikte beni izlediklerini ve sandviçi alırsam çok mutlu olacaklarını söyledi, ben de teşekkür ederek aldım ve yemeye başladım, bu defa elinde kocaman bir buzlu kahve bardağı ile gelip bana verdi.

 Sokaklarda sayamayacağınız kadar çok yiyecek satıcısı var, gündüzleri biraz iş yapıyorlar ama asıl işi akşam yemeği zamanında yapıyorlar. Sokak yiyecekleri çok ucuz olduğu için Tayland halkı evlerinde yemek yapmazlarmış, herkes dışarıdan yermiş. Benim mide ve bağırsak problemim var, vücudum tanımadığı yiyecekleri kabul etmiyor, bu yüzden sokak satıcılarından bir kaç defa dışında bir şey yemedim. Yediklerim de temiz olduğuna kanaat getirdikten sonra tavuk ızgara ve balık ızgara oldu. Gerçekten de çok ucuz. Ayrıca sokak satıcıları "Aaa bak turistler gelmiş, şunları bir kazıklıyayım" diye düşünmüyorlar, ama bunu taksiciler ve tuk-tukcular yapıyorlar, istisnalar mutlaka vardır, ama geneli böyle. Ona bakarsanız Türkiye'de kazıkçı esnaf dünyanın bir çok ülkesinden çok daha fazladır. Bir defasında Muğla'nın Dalyan ilçesinde o zamanlar normal fiyatı 50 kuruş olan yarım litre suya üç lira ödediğimi biliyorum, esnafa ""Bu fiyat biraz fazla değil mi diye sorduğumda" abi senede altı ay iş yapıyoruz, böyle yapmazsak kiraları ödeyemeyiz" diyerek benim anlayamadığım garip bir savunma yapmıştı. Neyse ki sonradan zincir marketler açılmaya başladı ve herkes mecburen fiyatları normale çekti.

 Tayland bir krallık ve Tayland halkı krallarını çok seviyorlar, çok saygı gösteriyorlar. Her yerde kralın posterlerini görebilmek mümkün. Ülkede yaygın din Budizm, Müslümanlar da varmış, Vikipedi'nin yazdığına göre %5 civarındaymışlar. Her yerde irili ufaklı mabedleri var, mabedlere turuncu renkli çiçeklerden yapılmış bir halka ve yiyecek içecek bırakıyorlar. İlgimi çeken bir nokta; Tayland'da korna sesi pek duyamazsınız, ama ben Bangkok'dan Pattaya'ya doğru giderken mabed haline getirilmiş ağaç altı bir yerde biraz nefes almak için konakladım, mabed otoyolun kenarındaydı, geçen araçların çok büyük bir çoğunluğu mabedin önünden geçerken korna çaldılar, sanırım bir tür saygı gösterisiydi bu korna çalmak.


 Bangkok Pattaya yolunda araçların önünden geçerken korna çaldığı mabed.

 Ben Tayland'ın her yerini tabii ki gezmedim ama internetten yaptığım araştırmalar sonucunda Tayland'ın hemen hemen her tarafında gezilecek, görülecek yerler olduğunu gördüm. Bu tabii giden kişinin bütçesiyle de ilgili bir durum.

Tayland vizesi

Ben Tayland'a daha önce de gitmiştim, o zaman da ücretli vize yoktu, şimdi de yok, havalimanında pasaport polisine vardığınızda pasaportunuzu kontrol ediyor, bir sorun yoksa 30 günlük vize damgasını basıyor ve ülkeye giriş yapıyorsunuz. İmmigration Ofislerine gidip bu bir aylık vizeyi para karşılığında bir ay daha uzatabilmek mümkünmüş, ben uzatmadığım için ne kadar olduğunu bilmiyorum, internette rakam yazıyor ama bu rakamlar günden güne değişiklik gösterebilir, bu yüzden rakam yazmak doğru değil.

 Tayland için yazılabilecek tek olumsuz şey özellikle büyük şehirlerdeki trafik yoğunluğu, Tayland trafiği yanında Türkiye'nin büyük şehirlerinde (İstanbul dahil) gördüğümüz trafik devede kulak kalır.

 Sonuç olarak Tayland bize göre farklı kültürüyle gidip görülmesi gereken bir ülke, halkı güleryüzlü, yardımsever, fiyatları çok uygun (ben 2023 Mayıs Haziran aylarında oradaydım, bizdeki TL'nin değer kaybetme rekoru zamanı olduğu için çok da ucuz olmadı benim için ama genellikle çok ucuz).

 Tayland'da kerdi kartı yaygın olarak kullanılıyor (yaygın olmayan ülkeler de var), büyük şehirlerde döviz büroları var her türlü parayı alıyorlar ama küçük yerlere giderseniz döviz bürosu bulamayabilirsiniz, o yüzden tedarikli olmakta fayda var.

 Gidin, görün, gezin ve hayatınıza anlam katın. Bu arada ben bölgedeyim, bu satırları Kamboçya'nın Kep kasabasından yazıyorum,  buradan sonra Laos'a geçip Laos'dan tekrar Tayland'a geçmeyi planlıyorum. Tayland yılda iki defa ülkeye giriş hakkı veriyormuş.

Blogda Tayland gezim hakkında yazdığım yazılara aşağıdaki linklerden ulaşabilirsiniz.


Bisikletle Bangkok'dan Kamboçya'ya
Pattaya
Bangkok
Tayland bisiklet günlükleri 2
Bisiklet ile karayolundan Tayland'dan Malezya'ya geçmek

Tayland Kamboçya

 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Filipinlerde ATM den para çekmek

  Kamboçya'dan Filipinler'e uçakla geçtim, Manila havaalanında indikten sonra bir ATM den kredi kartım ile para çekmeye çalıştım, ad...